DMARC

Blog

Van moeten naar willen: Aan de slag met social

ING_19061_304481.jpg

10 Voordelen van social media voor jouw onderneming

 

Iedereen doet ‘het’

Misschien herken je dit: “We moeten iets met social media want iedereen doet ‘het’. Wij zijn geneigd om te zeggen dat dit de slechtste reden is om met social media te starten voor jouw bedrijf. Het idee van ‘als Pietje in de sloot springt, spring je er toch ook niet achteraan’ komt direct bovendrijven.

 
 

 

Staan jouw concullega’s 1-0 voor?

Toch is deze reden als je het sec bekijkt niet eens zo vreemd. Als jouw concullega’s wel bezig zijn met professionele social media voor hun bedrijf, dan sta je al 1-0 achter. Dus vanuit dit perspectief wil je als bedrijf starten met social media omdat je niet achter kunt blijven. Voor veruit de meeste branches geldt nog steeds “stilstand is achteruitgang”.

 

10 Redenen om aan de slag te gaan met social media voor jouw bedrijf

 

#01 Social media concreet verbinden aan organisatiedoelen

Social media kosten tijd en dus geld. Dan wil je wel dat je inspanningen wat betreft social media bijdragen aan je organisatiedoelen, of tenminste een deel daarvan. Om te kunnen meten of dit het geval is, vertaal je je organisatiedoel naar een social media doel. Het social media doel vertaal je dan weer naar een KPI (Key Performance Indicator) zodat je deze kunt meten en hierop kunt gaan sturen.

 

#02 Naamsbekendheid vergroten

Door op een goede manier aanwezig te zijn op social media kanalen vergroot je je zichtbaarheid en het aantal mensen die je kunt bereiken. Hoe vaker mensen jouw bedrijf voorbij zien komen (binnen een relevante context) en hoe meer je de interactie met hen op zoekt en aangaat, des te groter de kans dat jouw naam oppopt als ze jouw product of dienst nodig hebben.

 

#03 Kwalitatief websiteverkeer genereren

Met social media kun je relevant verkeer naar je website genereren. Door bepaalde typen content te targeten op passende doelgroepen, vergroot je de kans dat je kwalitatieve bezoekers doorstuurt naar je website.

 

#04 Vindbaarheid verbeteren

Er doen veel verhalen de ronde rondom de invloed van social media op je SEO. Generaliserend denkt de een dat social media wel degelijk een positieve invloed heeft op je SEO resultaten en dat bijvoorbeeld Google content rankt op basis van interactie met een social posts. De ander is weer van mening dat social media geen of nauwelijks invloed kan hebben omdat social media links vrijwel altijd een nofollow tag hebben.

Hoe dan ook, social media heeft misschien geen (directe) invloed op je SEO maar ze kunnen wel je vindbaarheid een boost geven. Vindbaarheid is immers niet alleen search engine optimalisation. Door linkjes te delen via je social kanalen maak je het voor je doelgroep steeds makkelijker om een contactmoment met je bedrijf te hebben. Ze kunnen direct doorklikken naar de nieuwe content op jouw website. Het is helemaal een feest als jouw linkjes ook nog eens worden gedeeld natuurlijk.

Daarnaast is het zo dat als je actief bent op social media, je profielen wel getoond worden in de organische zoekresultaten. Het is alleen nooit bewezen dat social media invloed heeft op SEO.

 

#05 Social listening & social learning

Social listening en learning kunnen je een schat aan informatie opleveren over niet alleen je doelgroep maar ook bijvoorbeeld je concurrenten en onderwerpen die relevant zijn voor jouw business. Door het gebruik van een slimme monitoringstool kun je in kaart brengen waar, wanneer en door wie er wordt gesproken over onderwerpen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Hierdoor krijg je inzichten die het mogelijk maken om proactief te handelen.

 

#06 Ben daar waar je doelgroep is

De tabel hieronder laat zien dat elke leeftijdscategorie bovengemiddeld vertegenwoordigt is op tenminste 1 platform als het gaat om dagelijks gebruik van social media. Grote kans dus dat (een deel van) jouw doelgroep minimaal op 1 social kanaal actief is. Dat je via social media in contact kunt komen met jouw doelgroep zou eigenlijk al reden genoeg moeten zijn om je over de streep te trekken. Kom erachter waar jouw doelgroep aanwezig is en pas je eigen aanwezigheid hierop aan.


Social media gebruik 2018

 
 
social-media-jeugd.png
 

Bron: Social media onderzoek 2018, Newcom Research & Consultancy

 

 

#07 Relatief lage kosten

Social media zijn aantrekkelijk om in te zetten voor een onderneming omdat de kosten relatief gezien laag zijn. Het organiseren en creëren kosten arbeidsuren maar verder zijn er geen verdere investeringen nodig om te starten. Wij adviseren wel om mediabudget voor adverteren beschikbaar te stellen. Immers wil je dat een zo groot mogelijke relevante groep mensen in contact komt met jouw content. Al met een klein budget kun je met social media mooie resultaten boeken.

 

#08 Verlaag kosten op klantenservice

Voor bepaalde bedrijven zijn social media interessant omdat ze de kosten van klantenservice kunnen reduceren. Afhankelijk van je doelgroep en de complexiteit van vragen, zijn er slimme manieren om het contact met klanten efficiënter in te richten.

 

#09 Stimuleer merkvoorkeur

In een markt waar de consument het voor het uitkiezen heeft, is het nog belangrijker om je te onderscheiden en klanten aan je te binden. Prijs is hierin al lang niet meer de beslissende factor. Mensen vinden het belangrijk dat er een klik is tussen hen en het bedrijf waar ze contact mee hebben. Contact is het sleutelwoord. Ga het gesprek aan met je doelgroep, leer hen kennen en je gaat merken dat je voor hen meer bent dan je product of dienst.

 

#10 Creëer vertrouwen

In het verlengde van het punt hiervoor ligt het opbouwen van een vertrouwensband. Het mag voor zich spreken dat je een betrouwbare en eerlijke partij bent om zaken mee te doen maar dit is niet het enige waar vertrouwen uit bestaat. Meer nog is het belangrijk dat (potentiële) klanten het gevoel hebben bij de juiste partij aan tafel te zitten. Laat via social media jouw expertise zien en geef je doelgroep zo nu en dan een exclusief kijkje achter de schermen.

 

 

Eens kletsen over social media voor jouw bedrijf?

We horen graag van je!

 
Social mediaDMARCsocial media