VDL Hapro

hapro-0693.jpg

“We willen starten met social media,

maar dan wel met een plan.”


 

VDL Hapro stond voor de uitdaging om de professionele inzet van social media voor haar internationale merken Luxura en Hapro Travel op te tuigen. Van juli t/m november 2018 is er - mede middels detachering van een van onze medewerkers - toegewerkt naar een internationaal georiënteerde social media strategie. De strategie beschrijft de start en aanpak voor Nederland en een globaal toegankelijke Engelstalige pagina. Dit kan gefaseerd worden uitgebreid naar andere landen.

Bijdrage van social media aan behalen van doelen

De bestaande sales doelstellingen van beide merken zijn vertaald naar marketing- en communicatiedoelstellingen die bij het karakter en de kracht van social media passen. Uiteindelijk zijn deze verder toegespitst op concrete social media doelstellingen en KPI’s. Hierdoor is VDL Hapro in staat om de bijdrage van social media aan de merkdoelen te beoordelen en te optimaliseren.

Merkidentiteit verbinden aan doelgroep

De identiteit van een merk is een leidraad voor consistente communicatie. Dit leidt o.a. tot een betere herkenning bij je doelgroep. Alle uitingen voor Luxura en Hapro kunnen hieraan worden getoetst om te controleren of de uiting past bij het merk. Bij het bepalen van het identiteitsprofiel is er rekening gehouden met de gewenste doelgroepen.

Van doelen naar content

Enerzijds gaat strategische social media uit van het principe dat content bijdraagt aan het behalen van algemene merkdoelen. Anderzijds moet de content aantrekkelijk zijn voor de doelgroep (het is het enige ‘lokmiddel’ wat je in handen hebt om een connectie te maken met je doelgroep). Het plan wat voor VDL Hapro is ontwikkeld beschrijft o.a. typen content en content thema’s die een balans aangeven tussen het behartigen van doelgroepmotivatie en het behalen van de merkdoelen.

Werkbaar proces

Een plan is nodig maar moet ook werkbaar zijn zodat het in de praktijk kan slagen. Naast het opstellen van de strategie is er veel aandacht besteed aan de dagelijkse invulling ervan in de praktijk. Aan de hand van concrete voorbeelden, naslagwerken en trainingen worden de verschillende werkprocessen toegelicht.